Críticas de novelas > Casi perfecto > Narrativa esencial - Nas escuras estancias de ánima

Críticas de novelas

Leer citas de Marina Mayoral

Casi perfecto


Portada - Case perfecto

"Narrativa esencial - Nas escuras estancias de ánima"
Armando Requeixo - Faro de Vigo
13 septiembre, 2007

A de Marina Mayoral é unha narrativa de calidade contrastada que, malia o que poida parecer, foi sempre a contracorrente. Explícome: unha escrita como a súa, alicerzada na prospección psicolóxica dos personaxes, nas fias de entrambilicado entretecido, sentimental, decote enleado no drama da relación interpersóal, nas tan humanas e recoñecibles traxedias cotiás de seres que aman, dubidan, sofren e rifan nunha xungla social que acantoa, limita, aguilloa, condiciona e desarma ao cidadán medio, á señora ou señor de a pé, aparentemente intranscendente e, porén, paisanaxe de nós, unha narrativa desta indole non está de moda, pola simple razón de que unha narrativa intemporal. Así, cando a fins dos oitenta e primeiros noventa a mindoniense comezaba a dar á luz as súas primeiras obras en galego, por aquí andabamos ocupados en aterraplenar os baleiros subxenéricos (narrativa de aventuras, terror, ciencia-ficción...)e, anos despois, empezounos a preocupar a narrativa urbana e experimental, con aires de realismo sucio, postmodernismos varios, bravús es neotremendismos de pasotismo marxinal estético da xeración da desmemoria.

Velaí o atractivo da prosa da autora, liberada das trampas, do comercial, anos luz dos fashion victims literarios que inzan por algúns catálogos editoriais. A Mayoral interésalle contar unha historia e defrontarnos cos volcáns interiores dos seus personaxes. E o seu un relatar dérmico, que procura mennos os siloxismos da fría lóxica que as razóns do corazón. Importa a pel, o agerrido das sensacións, a pavura incontrolable, o aceiro do rancor, a anguria do inexplicable, o melancólico pozo da ausencia. Non gasta salvas en describir o músculo, o seu non son os fotogramas de road movie trapidantes, nin os caóticos flashes underground arrabladeiro urbanita. Debuxa cos trazos minimos, como o bo pintor, que non necesita tronzar os lenzos para facelos pasar por modernos, nin camelarnos con videoinstalaciones ridículas. Comparece o que ten de comparecer: uns personaxes, unhas relacións complexas entre eles, un drama inesperado, un final incerto. E tensando esta tenza central van cruzando outras cordaxes ben-coñecidas na traxectoria da escritora: o amor como mandorla xerminal, dadora de sentido universal; a autorreferencialidade e o xogo metaliterario que balizan a singradura a seguir; Os espazos simbólicos, a concepción macrotextual do cosmos creado; a arquitectura epistolar, dicir directo e secasí habelenciosamente ganduxado.

O desafio aquí non reside senón en ir abrindo as portas das estancias escuras da ánima, explicar os estraños mecanismos, os ocultos resortes que nos arrastran aos limites de nós mesmos. Saber de onde nace a desafección, que valor ten unha existencia entregada aos outros, por que por veces os amores -fraternos, maternais, amigables, sensuais- baten entre si e estouran como galaxias interiores que nos obrigan a reordenar as nosas vidas.

O argumento, a trama contidista é o de menos. Podía ser outra tanto como a que é, aínda que a escolla, xaora, non é aleatoria e serve ao propósito firme da autora: mergullarnos nun inquirir clásico sobre das relacións imitativas entre a arte e a realidade, teatro do existir, pa1abras coas que se conciben mundos nos que tamén se viven as nosas vidas. E, de por parte, facernos asomar ao moi complexo limbo do interactuar humano, ás re1acions familiares e de parella, ollaas cunha lupa de aumento, microscopio de debilidades, erros (in)comprensibles e fidelidades eternas.

Case perfecto de Marina Mayoral ancora no esencial. Lonxe de accidentes aristotélicos, unha obra substantiva, novelar que permanece.


 

derechos reservados por Marina Mayoral